Mať firmu bez toho, aby o vás na internete vedeli, je v dnešnej dobe nezmysel. Zodpovieme preto vaše najčastejšie otázky o reklame na Google.
Čo je to Google reklama a ako sa líši od organických výsledkov vyhľadávania?
Google reklama alebo takzvaná PPC (Pay-Per-Click = platba za klik) je reklama vo výsledkoch vyhľadávania. Pri vyhľadávaní kľúčových slov v internetovom prehliadači sa momentálne Google reklama zobrazuje na prvých štyroch a na posledných dvoch miestach na stránke s výsledkami vyhľadávania. Skratka PPC, typická pre reklamu na Google znamená, že zaplatíte iba za návštevníkov, ktorí kliknú na reklamu vašej stránky. Ak sa vaša reklama zobrazí, ale potencionálny návštevník na ňu neklikne, nič neplatíte.
Organické výsledky vyhľadávania fungujú inak. Stránky sú v nich zoradené podľa ich hodnotenia Google-om, ktorý sa zaväzuje, že vyhľadávanie bežného užívateľa bude užitočné, nápomocné a dôveryhodné, teda sa nedá zaplatiť a prekliknutia sú zadarmo. Na zlepšenie pozície vo výsledkoch vyhľadávania pomôže iba SEO optimalizácia stránky.
Čo budete potrebovať, ak chcete inzerovať na Google?
- Kvalitnú web stránku – v prvom rade potrebujete mať kvalitnú a funkčnú webovú stránku, na ktorej sa užívatelia nestratia v záplave farieb, nefunkčných prvkov alebo nezrozumiteľných vyjadrení. Napríklad, ak vlastníte e-shop s kvalitnou prírodnou kozmetikou, potrebujete mať na stránke kvalitné fotografie, recenzie spokojných zákazníkov, informácie o cenách a prehľadne roztriedené kategórie produktov. Na Google reklamu je preto potrebné myslieť už pri tvorbe webstránky. Aby bola vaša stránka čo najlepšia poraďte sa s odborníkmi na tvorbu e-shopov a webových stránok.
- Kvalitný produkt alebo službu – v tejto fáze by malo byť jasné, aký produkt alebo službu chcete zákazníkom ponúknuť a mali by ste poznať jeho výhody aj slabšie stránky.
- Jasný cieľ, ktorý chcete dosiahnuť – reklama je úžasný nástroj, ktorým môžete dosiahnuť zvýšenie návštevnosti stránky, zvýšenie predaja produktov, zvýšenie predaja nejakého konkrétneho produktu, aby nám zákazník zavolal a objednal si službu, vyplnenie kontaktného formulára, dotazníka alebo zadanie jeho e-mailu kvôli posielaniu newsletteru. Je to iba na vás a na potrebách vašej firmy. V našom príklade s prírodnou kozmetikou je cieľom zvýšenie predaja produktov a získanie stabilných zákazníkov.
- Cieľová skupina – mali by ste mať predstavu o tom, kto sú vaši zákazníci. Je, napríklad, vaša kozmetika určená pre mamičky v čase tehotenstva a počas starostlivosti o novorodenca? Alebo vyrábate prírodnú kozmetiku pre mužov, ktorí bojujú s vypadávaním vlasov? Okrem rodu je dôležitý najmä vek cieľovej skupiny a všetky špecifiká, ktoré vám zídu na um – napríklad zdravotný stav alebo spoločné záujmy.
- Efektívne meracie nástroje – na stránke by sme mali mať vložené nástroje na meranie návštevnosti a takzvaných konverzií, teda aktivity, ktorú chceme od návštevníkov stránky, napríklad nákup, odoslanie formulára a podobne. Najčastejšie sa používa Google Search Console a Google Analytics. Tento krok je pre laikov pomerne zložitý a práve s takýmito vecami vám pomôže správca reklamy.
Aká je cena reklamy?
Cena reklamy na Google sa skladá z dvoch častí – fixnej a variabilnej. Reklama na Google nie je drahá, avšak ako aj pri iných typoch reklamy je potrebné, aby bola čo najefektívnejšia, vtedy sa jej cena minimalizuje.
1. Fixný poplatok pre správcu Google reklamy
Reklamu na Google vám môže spravovať freelancer alebo marketingová agentúra. Cena za prácu freelancera sa výrazne líši podľa množstva jeho skúseností. Aj keď platíte vyššiu cenu, výsledky kampane uvidíte až za dlhšie časové obdobie. Pred samotným výberom si prezrite referencie a zamerajte sa na to, či už pracovali pre podobného klienta. Je totiž menšia pravdepodobnosť, že sa budú vyznať vo vašom odbore a často majú k dispozícii menej profesionálnych nástrojov. Zároveň si musíte vopred overiť, či ich môže niekto zastúpiť, pre koľkých klientov pracujú a koľko času budú môcť reálne venovať vašej kampani. Hodinová mzda sa pohybuje vo výške od 15 do 40 eur.
Na druhej strane, v agentúre sa môžete spoľahnúť na to, že na projekte bude pracovať odborník, ktorý má za sebou mnoho rôznorodých skúseností, prípadne viacero odborníkov súčasne. Viacero zamestnancov zvyšuje úroveň agentúry, pretože každý z nich má určitú špecializáciu. Agentúry používajú profesionálne nástroje na manažovanie reklamy, vďaka ktorým vedia lepšie vyhodnotiť efektívnosť reklamy. Nevýhodou je o niečo vyššia cena, čo ale nemusí byť vždy pravda. Hodinová mzda sa pohybuje vo výške 25 až 50 eur.
Za správu PPC reklamy sa často platí vopred stanovený mesačný poplatok, ktorý je dohodnutý na základe objemu reklamných kampaní. Pohybuje sa v rozmedzí od 100 do 300 eur a v tejto cene je zahrnutý mesačný report výsledkov – teda správa o tom, ako sa vami zaplatenej reklame darilo.
2. Variabilný poplatok pre Google, ktorý si môžete sami regulovať
Cena za jedno kliknutie je ovplyvnená nielen odvetvím, ale aj vašou konkurenciou či sezónou. Prvé štyri zobrazené odkazy vo vyhľadávaní môžu byť platené a o tom, či medzi nimi budete prví alebo tretí rozhoduje kvalita vašej webstránky a to, koľko ponúknete za jeden klik.
Pôsobí to ako klasická aukcia, ide však o algoritmus Google, teda k cene, ktorú ponúka konkurencia za jeden klik, sa len tak jednoducho nedostanete. Našťastie existujú odhady priemerných hodnôt ceny za jedno kliknutie v rôznych oblastiach a zároveň Google prihliada na obsah stránok. Šancu tak majú aj menšie firmy a malí podnikatelia, pokiaľ je obsah ich stránok relevantný a kvalitný.
To, koľko do reklamy investujete je len na vás. Veľkosť budgetu dokonca môžete aj v čase meniť a prispôsobovať aktuálnym potrebám. Ak napríklad máte dostatok zákaziek, môžete reklamu vypnúť, alebo znížiť rozpočet, naopak ak sa vám zakázky minú, môžete rozpočet znovu navýšiť. Takto zaistíte, že každé euro investované do reklamy využijete čo najefektívnejšie. Minimálny mesačný rozpočet sa odporúča na 100 eur, vždy však záleží od oblasti v ktorej podnikáte.
Celá debata | RSS tejto debaty